Vytvoření webových stránek se díky vzniku platforem stává dostupnou volbou pro mnohé začínající podnikatele i pro ty, kteří se doposud vytvoření webu vyhýbali. Obavy z velké investice, která nemusí zaručit úspěch a nárůst klientely, se mohou objevit zejména u podniků, kterým v 90. letech stačilo založit email a vytisknout vizitky.

Organický růst objednávek už zajistila kvalita či dobré slovo spokojeného zákazníka. Zlatá a štědrá doba devadesátek se postupně překlenula v pomyslné bitevní pole Na něm mezi sebou zápasí designově zpracované webové stránky, opláštěné promyšlenou marketingovou kampaní coby brněním, v němž bojují o první příčky ve vyhledávači. Pouze “pěkný” web vám tedy stačit nebude.

Stavba webu na vlastní pěst je varianta jdoucí ruku v ruce s možnostmi vašeho rozpočtu. Šablon je nepřeberné množství, některé zdarma, některé za poplatek. Vyhnout se poplatkům zcela však nelze ani v případě, že si web tvoříte sami. V čem může být tvorba webových stránek zrádná a s čím nám mohou pomoci odborníci? A co vše by se u stavění webu nemělo opomenout?


Vytvoření webových stránek: první kroky

Vytvoření webových stránek pro vás může být tématem vracejícím se jako bumerang, protože jste si už kdysi, v začátcích vašeho podnikání, stránky založili. Na font jste tehdy nemysleli a motto v jednoduchosti je krása se podepsalo na tom, že stránky obsahují pouze adresu, stručný odstavec o nás a tři trochu nerelevantní fotky. Stálí zákazníci vám přestávají stačit a by potřebujete rozhodit sítě, abyste polapili další .

Možnosti nástrojů pro tvorbu webu je více a jak s nimi pracovat je snadno k nalezení na youtube tutoriály či diskuzních fórech. Na příhodném fóru můžete nalézt také odborníka, který se tvorbou webových stránek přes danou platformu zabývá.

Jeho znalosti vám mohou ušetřit mnohá kliknutí stranou, čas i případné nadávky. S volbou nástroje přichází i volba webhostingové platformy. Tu může nabízet již vybraný nástroj – vy zvolíte, kolik za váš online prostor chcete ročně platit. Velikost prostoru a případné výhody zvolené varianty webhostingu se odráží na množství dat, která můžete na stránky nahrát, i na zobrazování reklam. Webhostingová platforma může být od jiné společnosti, než je nástroj na stavbu webu, jdou však velmi jednoduše propojit.

Dalším krokem bude registrace internetové domény, pod kterou vás zákazníci budou hledat. Po propojení všech tří kroků můžete začít vybírat z šablon a začít strukturovat svůj web přesně tak, jak to cítíte.

Forma, kvalitní obsah a to, co nevidíme

Že je toho propojování nějak moc? Ze začátku určitě ano a i po zmíněných technických nezbytnostech na řadě není pouze hravá a kreativní práce s “naléváním” textu. Mnozí mohou vnímat stavbu webu jako Hurvínek válku a jednoduše tak přehlédnou podstatné kroky při stavbě webu, který ve finále nebude prvorepublikovou vilou, ale chaloupkou na konci internetového lesa, do které se kdekdo zdráhá zabloudit. A vy jste tak moc chtěli vilu…

Takže pokud stojíte 100% profesionální stránky pevně stojící mezi prvními možnostmi vyhledávání, zapojte profesionála. Co oko laika snadno přehlédne a co vám přinese odborná pomoc?

  • Grafika: šablon zdarma či za mírný poplatek je velké množství, ale zkušenější oko pozná, že vizuální stránka webu není řešena odborníkem. Pojednání zápatí, záhlaví, vhodný font, kterému nechybí diakritika, tlačítka na míru a neotřelá barevná škála. To vše a mnohé další, včetně loga, může přinést zapojení grafika a vy tak získáte svojí vizuální identitu.
  • Textace: Nenechávejte ji na konec. Zapojte text už při stavbě webu i při volbě online marketingových kampaní.
  • Struktura: Kam dát jaké tlačítko a kolikrát? Umístit navigaci do patičky, do textu či do obojího? Které podstránce se vyhnout a jakou, naopak, přidat za účelem zvýšení profesionálního vzezření webu? Tato a mnohá další know how většinou nikde nevyčtete.
  • SEO: Důmyslně propojené podstránky, získání zpětných odkazů i tvorba meta description mohou mít vliv na dohledatelnost vašeho webu i to, zda vaše zisky začnou stoupat hned po pár týdnech od zveřejnění nového webu. A pokud ve vás zmíněné termíny zanechaly pouze otázky, je na čase se zamyslet nad zapojením SEO konzultanta.

Pokud tedy stojíte o profesionální web i jednání a vaše podnikání si zaslouží být viděno, vyhledejte někoho, kdo se tvorbě webových stránek věnuje už nějakou dobu. Dokázat si postavit vlastní web se vám však může hodit, pokud začínáte s menším projektem nebo stojíte o jednoduchou stránku vytvořenou za účelem svatby či jiné akce.

Jan Petrásek